در مان سرطان کودکان با تغذیه ای مناسب

درمان سرطان

آیا تغذیه در سرطان کودکان نقشی دارد؟ احتمال دارد که کودکان مبتلا به این بیماری در تغذیه مشکلی نداشته باشند. البته مشکل تغذیه یا مواردی همچون این مورد وابسته به نوع سرطان یا روش درمان آن  است! هنگام درمان این بیماری ممکن است کودک دچار کاهش وزن بشود. ممکن است بالعکس این مورد نیز اتفاق بیفند! یعنی کودک در اثر مصرف دارو های ضد سرطان و نداشتن تحرک زیاد چاق می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه کودکان مبتلا به سرطان با شمیم مهر همراه باشید.

درمان سرطان

مشکلات تغذیه ای در دوره درمان سرطان:

همه افراد در درمان سرطان دچار مشکلات تغذیه ای نمی شود! تغذیه کودکان مبتلا به سرطان بسیار حائز اهمیت است. هیچ روشی وجود ندارد که بتوانیم زودتر تشخیص دهیم که آیا شما مشکلات تغذیه ای خواهید داشت یا نه؟ ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشید! این مورد وابسته به این است که نوع سرطان شما چیست؟ در کجای بدن شما قرار دارد. بدن برای این که عملکرد درستی را داشته باشد به آب احتیاج دارد! زنذگی کودک زمانی به خطر می افتد که بدن کودک چه سالم باشد چه مریض باشد وقتی دچار خشکی می شود تعادل خودش را از دست می دهد  و باعث خطر می شود. مقدار آب مورد نیاز با توجه به جثه کودک مشخص می شود. با شروع شدن درمان در اشتهای کودکان تغییراتی ایجاد می شود.

تغییرات اشتها:

  1. در این مورد باید به کودک اجازه انتخاب دهید! باید بگذارید کودک هر موقعی که می خواهد غذا بخورد. مثلا اگر کودک شما دوست دارد وعدهد غذایی صبحانه را برای ناهار بخورد اشکالی ندارد جلوی او را نگیرید.
  2. کودکانی که در حال درمان هستند غذا هایی با دمای متعادل را نسبت به غذا هایی با دمای گرم و سرد را میل می کنند و بیشتر آن را ترجیح می دهند. قبل از دادن غذا به کودک حتما دمای آن را آزمایش کنید.
  3. اگر کودک مشکل زخم دهان دارد از دادن غذای اسدی جدا جلوگیری نمایید. غذا های اسیدی شامل : لیموناد، گوجه فرنگی، آب پرتقال می شود.
  4. اگر کودک به غذا بی میل شده  و از خوردن غذا فرار می کند اصلا به هیچ وجه اور ا تنبه نکنید! فقط به پزشک او این موارد را اطلاع دهید.
  5. به کودکتان اجازه کار های مختلف مثل خرید مواد غذایی را دهید یا اگر قصد کمک کردن در پختن غذا را دارد اجازه این کار را بدهبد.
  6. همیشه میوه یا مواد غذایی را در دست داشته باشید! تا در صورت گرسنگی کودک بتواند از تنقلات مفید تغذیه کند.
  7. همبشه غذا را در یک بشقاب کوچکتر بریزید! همچنین وعده های غذایی کمتر و کوچکتری را پیشنهاد بدهید. چون غذا در بشقاب بزگتر زیاد به نظر برسد.
  8. همیشه سعی کنید دهان کودک را با آب و مسواک بشویید و نگذارید دهان کودک خشک بماند.
  9. برای این که کودک اشتهای بیشتری به غذا داشته باشد زمان خوردن غذا را برای او لذت بخش کنید! مثلا در مقابل خوردن غذا به خوبی به او جایزه ای بدهید. از ظرف های رنگا رنگ استفاده کنید!  یا هنگام غذا خوردن موزیک مورد علاقه کودک یا کارتن و فیلمی که دوست دارد را بگذارید. همچنین میل کردن غذا در کنار دوستان به اشتهای او کمک بسیاری خواهد کرد.

توصیه های تغذیه ای مناسب که در روز شیمی در مانی باید رعایت شود:

قبل از شروع شیمی درمانی به میزان کافی مایعات میل شود! تا بدن بیمار دچار کم آبی نشود. از صبحانه معمولی درصبح روز شیمی درمانی در تغذیه بیماران سرطانی استفاده شود. مثلا: ۱ لیوان نوشیدنی مانند عسل یا آبمیوه طبیعی در وعده صبحانه و یا به عنوان میان وعده استفاده شود. اما ۴ یا ۲ ساعت قبل و بعد از شیمی درمانی نباید غذای سنگین میل نشود.

مصرف دارو در کودکان مبتلا به سرطان:

معمولا کودکانی که  مبتلا به سرطان هستند از داروهایی که حاوی کورتون هستند را استفاده می کنند!  که کورتون باعث بالا رفتن وزن بیمار و احساس گرسنگی دائم می شود. در این موارد توصیه می شود که غذای کم نمک استفاده شود و برای طعم و مزه غذا از ادویه جات استفاده شود.

رژیم غذایی ویژه کودکان سرطانی:

  • پروتئین
  • کربوهیدرات
  • چربی ها
  • ویتامین و مواد معدنی

پروتئین:

بدن از پروتئین برای حفظ سلامت پوست و سلول های خون و سیستم ایمنی بدن و رشد و بهبود بافت ها استفاده می کند. اگر به اندازه کافی پروتئین به دن نمرسد مقاومت بدن نیز کمتر خواهد شد! همچنین ماهیچه های بدن به منظور رساندن انرژی می سوزند و کودک ماهیچه از دست می دهد.

کربوهیدرات:

کالری برای درست کار کردم اندام و فعالیت های فیزیکی ضروری است اما کربوهیدرات ها از مهم ترین منباع انرژی بدن است! همچنین سوخت کالری لازم را فراهم می نماید. البته مصرف کالری برای کودکان با توجه به جثه و سن کودکان مشخص می شود. کودکی که مبتلا به این بیماری است نسبت به کودک سالم ۲۰ درصد بیشتر به کالری نیاز دارد. منابع کالری نیز میوه ها، سبزیجات، و غلات کامل هستند که ویتامین، مواد معدنی، فیبر و فیتونوترینت سلول های بدن را تامین می کنند.

چربی ها:

منبع غنی از انرژی برای بدن اسید های چرب هستند. همچنین بدن این چربی ها را تجزیه و برای ذخیره انرژی استفاده می کنند! نسبت به چربی های اشباع شده، چربی های اشباع نشده بهنر هستند. نمونه هایی در آن ها چربی های تک  اشباع نشده یافت می شود عبارت است از: کانولا، زیتون، بادام زمینی. چربی های چند اشباع نشده نیز درخوراکی هایی مانند گل آفتابگردان، ذرت و روغن دانه کتان پیدا می شود. این روغن در غذاهای دریایی نیز وجود دارد. چربی های اشباع شده بیشتر در مواد غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز و مرغ، شیر کم چرپ، پنیر و کره یافت می شود. برخی از روغن های گیاهی مانند نارگیل، روغن پالم کرنل و روغن پالم چربی های اشباع شده دارند.

ویتامین و مواد معدنی:

بدن برای این که دستگاه بدن عملکرد خوبی داشاه باشد و رشد طبعی داشته باشد به مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد! همچنین کمک می کند کالری و انرژی به دست آمده را استفاده کند. سپس توجه داشت باشید تا کودک، از این مواد مغذی به اندازه کافی مصرف کند. تعادل غذایی برای یک کودک مبتلا به سرطان سخت است! اما می توانید به کمک پزشک او و متخصص تغذیه می تا حدودی به کودک مبتلا کمک کنید.

سخن پایانی:

از موارد بالا می توان نتیجه گرفت تغذیه در هر نوع بیماری می تواند نقش بسیاری داشته باشد! ممکن است سرطان برای کودکان بسیار سخت تر از سنین دیگر باشد چون مقاومت بدن کودکان ضعیف است! اما جای نگرانی ندارد میتوان با مراجعه به پزشک متخصص و رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام کار های که اشتهای کودکان را به غذا بیشتر می کند را انجام دهید تا مقاومت قرد مبتلا شده بیشتر شود بنابر این تغذیه کودکان مبتلا به سرطان نقش پر رنگی دارد. اما در این میان شمیم مهر همیشه در کنار شما بوده و در این مورد اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top