در مورد سرطان بیشتر بدانید!

سرطان را بیشتر بشناسیم!

        سرطان در معنای لغوی، ارگان و یا بافت بدخیمی است که به طور نامنظم تقسیم و تکثیر می شوند.  در حالت کلی، سرطان گروهی از ۱۰۰ بیماری است که در اثر تکثیر کنترل نشده در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود . با وجود انواع مختلف سرطان، همه آنها با تکثیر کنترل نشده سلول های غیر طبیعی شروع می شوند.اگر درمان نشود باعث بیماری جدی، حتی مرگ می شود.

در موزد سرطان بیشتر بدانیم

 

چگونه یک سلول طبیعی به سرطان تبدیل می شود؟

برای درک سرطان، بهتر است بدانید چگونه سلول های طبیعی به سرطان تبدیل می شوند.

سلول های سالم موجود در بدن ما توانایی تقسیم شدن دارند . با این وجود سلول های عضلانی و عصبی این ویژگی را ندارند . آنها از این توانایی برای بازسازی سلول های مرده و ترمیم بافت های آسیب دبده استفاده می کنند . در سال های اول زندگی، سلول ها سریعتر تقسیم می شوند، اما با افزایش سن، این سرعت کند می شود. هر سلول در طول عمر خود به تعداد مشخصی می تواند تقسیم شود . به طور طبیعی بدن برای عملکرد سالم و مناسب نیاز به رشد، تقسیم و سلول های بیشتر دارذ . با این حال، اغلب، این روند از مسیر صحیح منحرف می شود و سلول ها بدون نیاز به سلول های جدید، همچنان تقسیم می شوند. سلول های سرطانی ناخودآگاه شروع به تقسیم غیرقابل کنترل می کنند . توده های سلول های اضافی تومور را تشکیل می دهند.

رشته های DNA

چگونه یک سلول طبیعی به سرطان تبدیل می شود؟

در مرکز سلول ها رشته ها میکروسکوپیبه نام DNA وجود دارد که در آن اطلاعات ژنتیکی سلول و ارگانیسم در هسته ذخیره می شود . DNA برای عملکرد طبیعی سلول ضروری است . سلول های سرطانی در اثر آسیب به رشته DNA ایجاد می شوند . اگر در چرخه زندگی طبیعی سلول آسیب DNA دیده شود، سلول یا آن را ترمیم می کند یا می میرد . DNA آسیب دیده در سلول های طبیعی قابل ترمیم نیست و تکثیر کنترل نشده شروع می شود . DNA ممکن است در اثر عوامل طبیعی ( مواد شیمیایی، ویروس ها، محصولات تنباکو یا نور زیاد خورشید و…) آسیب ببیند .

تومور

از تجمع سلول های سرطانی تومور به وجود می آید . تومور ها می توانند خوش خیم و یا بدخیم باشند . تومور های خوش خیم سرطان نیستند . اغلب تومورهای خوش خیم قابل درمان است و تکرار نمی شود . سلول های تومور های خوش خیم به قسمت های دیگر بدن پخش نمی شوند. از همه مهم تر تومور های خوش خیم به ندرت تهدید کننده زندگی هستند.

در مقابل تومور های بدخیم سرطانی هستند. سلول های تومور های بدخیم غیر طبیعی هستند و به صورت کنترل نشده و نامنظم تقسیم می شوند. این تومورها می توانند بافتهای طبیعی را فشرده کنند و یا در آنها نفوذ کنند و آن ها را از بین ببرند. اگر سلول های سرطانی از تومورهایی که در آن شکل گرفته جدا شوند، می توانند از طریق گردش خون یا گردش لنف به سایر نقاط بدن بروند. آنها مستعمرات توموری را هرجا که می روند تشکیل می دهند و به رشد خود ادامه می دهند. به این روش گسترش سرطان به سایر قسمت های بدن متاساز گفته می شود.

۱۰ روش برای تشخیص سریع سرطان قبل از ابتلا به آن

دانستن علائم سرطان برای تشخیص زود هنگام بیماری از اهمیت بسیاری بخور دار است. اما داشتن یک یا چند مورد از این علائم به معنای ابتلا به سرطان نیست:

کاهش وزن غیر طبیعی

بسیاری از سرطان ها به خصوص سرطان معده، لوزالمعده، مری و ریه اولین علامتشان کاهش وزن غیرطبیعی است.

ریسک فاکتورهای بیولوژیکی

ریسک فاکتورهای بیولوژیکی: خصوصیات جسمی مانند سن، جنس ونژاد. اینکه خصوصیات جسمی و بیولوژیکی از عوامل خطر سرطان است یا نه به نوع آن بستگی دارد.

خصوصیات بیولوژیکی و جسمی که ممکن است برای انواع خاص سرطان ها خطر ایجاد کند:

سن: بسیاری از انواع سرطان در افراد مسن مشاهده می شود. افراد بالای ۵۰ سال خطر بیشتری برای ابتلا به آن دارند.

نژاد: در برخی نژادها انواع خاصی از سرطان ها شایع است. به عنوان مثال پروستات در سیاهپوستان آمریکایی شایع تر است.

پوست: سرطان پوست در افراد بور بیشتر دیده شده است.

ریسک فاکتورهای محیطی

شرایط محیطی که درآن زندگی و یا کار می کنید، می تواند یک ریسک فاکتور برای ایجاد سرطان باشد. برخی مواد موجود در خانه یا محل کار خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. آزبست، رادون، آلودگی هوا، اشعه ماوراء بنفش ، قرار گرفتن در معرض استعمال سیگار ازریسک فاکتور های محیطی است.

ریسک فاکتورهای زنتیکی 

ریسک فاکتورهای ژنتیکی مربوط به ژنهای ارثی از خانواده است. در افرادی که در سن جوانی در یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به سرطان تشخیص داده شده است  و یا در سه نسل و بیشتر به یک نوع سرطان دچار شده باشند یا از خانواده مادر یا پدر بیشتر از سه مورد سرطان وجود داشته باشد، خطر ابتلا به سرطان در آن ها بیشتر است.

اگر مشکوک به سرطان ارثی هستید، باید آزمایش های غربالگری ژنتیکی انجام دهید.

تب

این بیماری اغلب در سرطان مشاهده می شود اما معمولاً با سرطان های پیشرفته همراه است. ممکن است این یک علائم اولیه در سرطان خون و تومورهای غدد لنفاوی باشد.

خستگی

این بیماری در اوایل سرطان هایی مانند سرطان خون و یا سرطان معده، سرطان روده بزرگ که منجر به کم خونی می شود ایجاد می شود.

درد

ممکن است اولین علامت در تومورهای استخوانی باشد اما معمولا در سرطان های پیشرفته دیده می شود.

تغییرات پوستی 

علاوه بر تومورهای پوستی ، در تومورهای داخلی اندام نیز قابل مشاهده است. در بعضی از سرطان ها ممکن است زردی ، تیره شدن پوست یا قرمز شدن پوست رخ دهد.

خونریزی

خونریزی غیرمعمول ممکن است در اوایل یا اواخر بسیاری از سرطان ها رخ دهد. وجود خون در خلط، در ریه ها، مدفوع ، ادرار، خونریزی به موقع واژن ممکن است نشانه سرطان دهانه رحم یا گردن رحم باشد.

سرفه و خروپف

سرفه های مداوم و تمام نشدنی می تواند از علائم اولیه سرطان ریه و خروپف کردن از علائم اولیه سرطان حنجره باشد.

Scroll to Top